MEDIA RELATIONS DINAS KOMUNIKASI DAN INFORMATIKA (DISKOMINFO) KABUPATEN KARANGANYAR DALAM SOSIALISASI PROGRAM PEMERINTAH

Nur Laili Puspa Rohmana* -  KPI IAIN Surakarta, Indonesia
Rhesa Zuhriya Briyan Pratiwi -  IAIN Surakarta, Indonesia

DOI : 10.22515/ajdc.v1i1.2400

The importance of media relations conducted by a number of PRs in Government Agencies has implications for government policies in accordance with the information needs of the community. One of them is at the Office of Communication and Information (Diskominfo) Karanganyar Regency related to the issue of government program socialization. This study aims to describe the media relations strategy used by the Karanganyar Regency Office of Communication and Information in the socialization of government programs. The type of research used is descriptive qualitative. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The results of the study, Diskominfo Karanganyar Regency uses media relations strategies by managing relations, developing strategies, and developing networks with the media to optimize each role of each section in Diskominfo for the benefit of the socialization of government programs for the community.
Keywords
Media Relations;Socialization;Strategy
  1. Adhi, I. S. (2019). Resolusi Karanganyar 2019: 1 Desa Harus Ada 1 Hafiz. Retrieved from https://www.solopos.com/resolusi-karanganyar-2019-1-desa-harus-ada-1- hafiz-962154
  2. Aditrianto, R. (2017). Strategi Media Relations Humas Pemerintah Kabupaten Grobogan Dalam Melaksanakan Publisitas (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Strategi Media Relations Dalam Melaksanakan Publisitas Di Bagian Humas Dan Protokol Sekretariat Daerah Kabupaten Grobogan). Universitas Muhammadiyah Surakarta. Retrieved from http://eprints.ums.ac.id/51672/
  3. Aulia, Y. (2018). Kabupaten Karanganyar Menerima Penghargaan STBM Berkelanjutan. Retrieved from https://jateng.tribunnews.com/2018/10/18/kabupaten-karanganyar-menerima- penghargaan-stbm-berkelanjutan
  4. Azis, A. (2018). Strategi Media Relation Hubungan Masyarakat Pemerintah Kabupaten Luwu Timur sebagai Sarana Informasi Publik. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Retrieved from http://repositori.uin-alauddin.ac.id/8635/
  5. Bodro, J. S. (2016). Strategi Media Relations dalam Memelihara Citra “Solo: The Spirit Of Java” (Studi Deskriptif Kualitatif pada Bagian Humas dan Protokol SETDA Kota Surakarta). IAIN Surakarta. Retrieved from http://eprints.iain- surakarta.ac.id/458/1/Setyo Bodro.pdf
  6. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1994). Handbook of Qualitative Research. London: Sage Publication Inc.
  7. Effendy, O. U. (1986). Hubungan Masyarakat: Suatu Studi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  8. Febriyansyah, A. R., Christin, M., & Imran, A. I. (2016). Strategi Media Relations PR Pelabuhan Tanjung Priok dalam Menanggapi Krisis. Jurnal Kajian Komunikasi, 4(2), 229–242.
  9. Harianmerapi.com, A. (2019). Bupati Karanganyar Dapat Penghargaan DMI. Retrieved from https://www.harianmerapi.com/solo/2019/01/06/48126/bupati- karanganyar-dapat-penghargaan-dmi
  10. Herdiansyah, H. (2015). Wawancara, Observasi, dan Focus Groups: Sebagai Instrumen Penggalian Data Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  11. Herlina, R., Widiastuti, N., Rahmayani, R., & Susana, E. (2018). Manfaat Internet Corporate sebagai Media Relations Hotel Java Retro & Suites. Jurnal Abdimas BSI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 32–39.
  12. Iriantara, Y. (2005). Media Relations: Konsep, Pendekatan dan Praktik. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
  13. Jateng, Y. P. (2018). Bupati Karanganyar Terima Penghargaan Tokoh Inovasi STBM. Retrieved from https://jatengprov.go.id/beritadaerah/bupati-karanganyar- terima-penghargaan-tokoh-inovasi-stbm/
  14. Jefkins, F. (1995). Public Relations. Jakarta: Penerbit Erlangga.
  15. Karanganyar, D. K. (2019a). Bupati Karanganyar Terima Anugerah dari PWI. Retrieved March 16, 2019, from http://www.karanganyarkab.go.id/20190316/bupati- karanganyar-terima-anugerah-dari-pwi/
  16. Karanganyar, D. K. (2019b). Dokumen Bidang Informasi dan Komunikasi Publik (IKP). Karanganyar.
  17. Moleong, L. J. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Mulyana, D. (2001). Metode Penelitian Kualitatif: Paradigma Baru Ilmu Komunikasi dan
  18. Ilmu Sosial. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  19. Personal Interview Kepala Dinas Komunikasi dan Informatika (Diskominfo)
  20. Kabupaten Karanganyar. (2019). Karanganyar.
  21. Personal Interview Kepala Sub Bagian Bidang Informasi dan Komunikasi Publik (IKP). (2019). Karanganyar.
  22. Rahmawati, & Pratiwi, R. Z. B. (2019). Strategi Media Relations PDAM Surakarta dalam Upaya Mempertahankan Citra Perusahaan. Lentera: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi, 3(1), 41–63. https://doi.org/https://doi.org/10.21093/lentera.v3i1.1638
  23. RI, D. P. R. (DPR) dan P. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2004 tentang Pemerintah Daerah (2004). Indonesia. Retrieved from https://www.dpr.go.id/dokjdih/document/uu/33.pdf
  24. Ruslan, R. (2006). Manajemen Public Relations dan Media Komunikasi (Konsepsi dan Aplikasi). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  25. Sambo, M. (2019). Media Relations Kontemporer. Jakarta: Prenadamedia Group.
  26. Sidiq, F. H. (2018). Karanganyar Raih Penghargaan STBM dari Kemenkes. Retrieved from https://www.posjateng.id/warta/karanganyar-raih-penghargaan-stbm- dari-kemenkes-b1U7w9ca
  27. Siregar, E. L. (2018). Diskominfo Karanganyar Ajak Wartawan Karanganyar Kunjungi Redaksi Bali Post. Retrieved from https://solo.tribunnews.com/2018/10/26/diskominfo-karanganyar-ajak- wartawan-karanganyar-kunjungi-redaksi-bali-post.
  28. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Syahputra, I. (2018). Strategi Media Relations Perusahaan Pertambangan Timah dan
  29. Agenda Setting Media di Bangka Belitung. Jurnal Kajian Komunikasi, 6(1), 91–105. Tahir, A. (2014). Kebijakan Publik dan Transparasi Penyelenggaraan Pemerintah Daerah.
  30. Bandung: Alfabeta.
  31. Triyono, A. (2013). Strategi Media Relations Perguruan Tinggi di Surakarta (Studi di Universitas Muhammadiyah Surakarta dan Universitas Sebelas Maret). KomuniTi, 5(1).
  32. Tulung, F. H. (2014). Berkomunikasi Di Ruang Publik : Implementasi Kehumasan Pemerintah. Jakarta: Kominfo.
  33. Wardhani, D. (2008). Media Relations Sarana Membangun Reputasi Organisasi. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  34. Wardoyo, P. (2019a). Dinilai Berjasa Untuk Jateng, Bupati Karanganyar Raih Anugerah dari PWI Jateng. Retrieved from https://joglosemarnews.com/2019/03/dinilai- berjasa-untuk-jateng-bupati-karanganyar-raih-anugerah-dari-pwi-jateng/
  35. Wardoyo, P. (2019b). Program Jamkesda Resmi Dicabut, Pemkab Karanganyar Dituding Tak Lagi Pro Warga Miskin. Retrieved from https://joglosemarnews.com/2019/01/program-jamkesda-resmi-dicabut- pemkab-karanganyar-dituding-tak-lagi-pro-warga-miskin/
  36. Zaqiyah, M. (2017). Strategi Humas Kabupaten Karanganyar dalam Upaya Pengembalian Citra Positif (Studi Kasus pada Kasus GLA dan BKK Di Kabupaten Karanganyar). IAIN Surakarta. Retrieved from http://eprints.iain-surakarta.ac.id/449/
  37. Ziana, N. (2018). Metode Komunikasi PDAM Tirta Daroy dalam Penyelesain Komplain Warga Kota Banda Aceh. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2020-04-28
Published: 2020-04-28
Section: Articles
Article Statistics: 71 50