ANALISA WORD OF MOUTH DAN TRUTH TERHADAP MINAT HAJI KHUSUS (Studi di Dewangga Lil Hajj Wal Umrah Surakarta)

Nury Salma* -  IAIN Surakarta, Indonesia
Ade Yuliar - 

DOI : 10.22515/ajdc.v1i2.2723

This study aims to analyze the effect of word of mouth and trust towards the interest of pilgrims to register exclusive Hajj in Dewangga Lil Hajj Wal Umrah Surakarta. The dependent variable in this study is the interest of pilgrims registering exclusive hajj. Meanwhile, the independent variables are word of mouth and service trust. The population in this study included all pilgrims who have registered a special Hajj package. The sample was selected using the accidental sampling method and obtained 30 respondents. This study was a quantitative study using multiple linear regressions as an analysis technique. The results show that word of mouth has no significant effect on the interest of pilgrims registering exclusive hajj. Furthermore, the truth has a significant effect on the readability of pilgrims registering exclusive hajj.

Keywords
Word of mouth; trust; interest
  1. Ajiyanto, R. (2019). Embarkasi Solo Tahun Ini Berangkatkan 34.171 Jemaah Calon Haji. Retrieved November 16, 2019, from https://news.detik.com/berita-jawa-tengah/d-4612706/embarkasi-solo-tahun-ini-berangkatkan-34171-jemaah-calon-haji
  2. Dedi, M. (2017). Pengaruh Faktor Pribadi dan Kepercayaan Terhadap Keputusan Pembelian Jasa Layanan Umroh pada PT . Grand Darussalam Medan. universitas sumatra utara medan. Universitas Sumatra Utara Medan.
  3. Djamil, A. (2015). Rencana Strategis Direktorat Jenderal Penyelenggaraan Haji Dan Umrah Tahun 2015-2019. Direktur Jenderal Penyelenggaraan Haji Kementerian Agama.
  4. Eny Safitrti. (2019). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Minat Beli Beras Organik Ibu Rumah Tangga Desa Sambi Kec. Sambi Kab. Boyolali. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
  5. Friadani, A. M. (2019). Pengaruh Promosi Di Media Sosial Dan Word Of Mouth Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat, Infak Dan Sedekah Pada Lazismu Sragen. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
  6. Jannah, K. N. (2019). Analisis Pengaruh Celebrity Endorser, Brand Image, Dan Kepercayaan Merek Terhadap Keputusan Pembelian Pada Oppo Smartphone Di Solo Raya. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
  7. Kusnandar, V. B. (2019). Penduduk Indonesia Masih Terkonsentrasi di Pulau Jawa. Katadata. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/07/24/penduduk-indonesia-masih-terkonsentrasi-di-pulau-jawa
  8. Kuwado, F. J. (2019). Arab Saudi Tambah Kuota Haji Indonesia Menjadi 231.000 Jemaah. Kompas. Retrieved from https://nasional.kompas.com/read/2019/04/15/18055341/arab-saudi-tambah-kuota-haji-indonesia-menjadi-231000-jemaah
  9. Lita, A. M. N. (2019). Pengaruh Review Online, Kepercayaan Pada Web, Keamanan Bertransaksi Online, Dan Privasi Terhadap Niat Pembelian Ulang Pada Toko Online Lazada. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
  10. Machali, I. (2016). Metedologi Penelitian Kuantitatif. Program Studi Manajemen Pendidikan Islam (MPI).
  11. Pratiwi, Y. R. (2017). Pengaruh Word Of Mouth Communication Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Boardgame Lounge Smart Cafe Pekanbaru. Jom Fisip, 4(1), 1–15.
  12. Qadhafi, N. El. (2017). Pengaruh Wom (Word Of Mouth), Harga, Dan Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Air Mineral Dzakya. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Full Text:
Article Info
Submitted: 2020-08-30
Published: 2020-11-03
Section: Articles
Article Statistics: 146 76