Inovasi Model Pembelajaran Apresiasi Geguritan: Studi Kasus SDN Sampangan, Kota Semarang | Wijayanti | BUANA GENDER : Jurnal Studi Gender dan Anak

Inovasi Model Pembelajaran Apresiasi Geguritan: Studi Kasus SDN Sampangan, Kota Semarang

Dian Marta Wijayanti
DOI : 10.22515/bg.v1i1.72

Abstract

Abstract

The learning activities that use only school textbooks are less effective for the students development. The students are also getting bored so that it requires learning innovation to enhance students' creativity. SAJAK (Satu Jam Aku Kreatif/An Hour I am Creative) game is a learning model utilizes the game as a means of achieving the learning objectives. Through this model students can write geguritan appropriate to their level of Javanese vocabulary mastery. Students can appreciate the work posted on the classroom wall magazine through written and oral. Students' appreciation of the geguritan work provides many character values to the development of motoric, cognitive, emotional, language, social, spiritual, ecological, and moral. SAJAK game can still be developed as an alternative model of innovative learning.

Keywords: Game, Geguritan, Javanese

Abstrak

Kegiatan pembelajaran yang hanya menggunakan buku paket sekolah berdampak kurang efektif bagi perkembangan siswa. Siswa juga merasa bosan sehingga membutuhkan inovasi pembelajaran yang mampu meningkatkan kreativitas siswa. Permainan SAJAK (Satu Jam Aku Kreatif) merupakan model pembelajaran memanfaatkan permainan sebagai alat mencapai tujuan pembelajaran. Melalui model tersebut siswa dapat menulis geguritan sesuai tingkat pemahamannya terhadap kosa kata kata Jawa yang dikuasai. Dari hasil karya yang ditempelkan di mading kelas siswa dapat memberikan apresiasi melalui tulisan dan lisan. Apresiasi siswa atas karya geguritan banyak memberikan nilai-nilai karakter terhadap perkembangan motorik, kognitif, emosi, bahasa, sosial, spiritual, ekologis, dan moral. Permainan SAJAK masih dapat dikembangkan menjadi alternatif model pembelajaran inovatif dalam pembelajaran.

Kata Kunci: Permainan, Geguritan, Jawa

References


Aminuddin. 2013. Pengantar Apresiasi Sastra. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Elisa, E.I. 2012. Pentingnya Bermain Bagi Anak Usia Dini. http://staff.uny.-ac.id, diakses tanggal 19 Mei 2014.

Kementerian Pendidikan Nasional. 2011. Panduan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Pusat Kurikulum dan Perbukuan.

Noor, Rohinah M. 2011. Pendidikan Karakter Berbasis Sastra. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Rifai, Achmad dan Catharina Tri Anni. 2009. Psikologi Pendidikan. Semarang: Unnes Press.

Sugiyanto. 2009. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta: Panitia Sertifikasi Guru Rayon 13 Surakarta.

Suyatno. 2009. Menjelajah Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: Masmedia Buana Pustaka.

Tirtarahardja, Umar dan La Sulo. 2005. Pengantar Pendidikan. Jakarta: PT. Rineka Cipta.


Article Statistic

Abstract view : 182 times
PDF views : 324 times

The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).

If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.

Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.

Fullscreen Fullscreen Off

Full Text: PDF

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.