Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah | Rifai | Journal of Finance and Islamic Banking

Persepsi Masyarakat Non Muslim Terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah

Nur Rifai(1*), Taufiq Wijaya(2)
(1) iain surakarta
(2) IAIN Surakarta
(*) Corresponding Author
DOI : 10.22515/jfib.v2i1.1811

Abstract

This study aims to determine whether the perception variables of cognitive, affective perception and perception connative affect the interest become customers of Islamic banks in Surakarta. This study uses quantitative methods. Sampling techniques in this study using the formula Slovin, that obtained the total 100 respondents from a population of 122,130 inhabitants non-Muslim communities who are in Surakarta. Analysis of the data in this study using Multiple Linear Regression Analysis. From this study it can be concluded based on the statistical test that perception variables of cognitive, affective perception and perception connative together (simultaneously-Test F) has a positive influence on interest in becoming customers of Islamic banks. Based on t test, cognitive perception variable (X1), the perception of affective (X2) and the perception connative (X3) have a positive influence with a significant level of each of the variable interest become customers of Islamic banks (Y). From the regression equation, that variable cognitive perception, the perception of affective and conative perceptions affect the interest become customers of Islamic banks, this means that Ho is rejected and Ha accepted. The most dominant variable is a variable perception conative.

References


Abd. Rahman Abror. (1993). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Ahmadi, Abu. (2009). Psikologi Umum. Jakarta: Rineka cipta

Algifari, (2009), Analisis Regresi Teori, Kasus, dan Solusi, Yogyakarta : BPFE-Yogyakarta

Andi Mappiare, (1997), Psikologi Remaja, Surabaya: Usaha Nasional.

Antonio, Syafi’i, (2001), Bank Syariah Dari Teori ke Praktek, 2001, Jakarta: Gema Insani Pers.

Arief, Sritua, (1993), Metodologi Penelitian Ekonomi, Jakarta : UI-Press.

Bimo Walgito. (1994). Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Andi Offest.

Bisri, Mohammad, (2013), Statistik, IAIN Surakarta.

Chotifah, Y. (2018). Peningkatan Minat Menabung di Bank Syariah melalui Program Office Channeling. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1). doi:http://dx.doi.org/10.22515/jfib.v1i1.732

Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil, (2015), Profil Pengembangan kependudukan kota surakarta 2014, di unduh dan diakses dari http://dispendukcapil.surakarta.go.id pada 17 September 2016, jam 21.10 WIB

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Gerungan. (1996). Psikologi Sosial. Bandung: Eresco.

Gudono,(2012), Analisis Data Multivariat, Yogyakarta : BPFE-Yogyakarta Handayani, Melisa. (2013). Persepsi Masyarakat Terhadap Sosialisasi pencalonan Hasan, (2009), Ananlisis Data Penelitian Dengan Statistik, Jakarta: PT Bumi Aksara.

Halimah, A. (2018). Peningkatan Kepercayaan Nasabah Tabungan Mudharabah melalui Pendekatan Syariah Marketing, Service Excellence, dan Reputasi. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1). doi:http://dx.doi.org/10.22515/jfib.v1i1.727

Hermawan Kartajaya, dan Muhammad Syakir Sula, (2006), Syariah Marketing, Bandung: Mizan Pustaka.

http://dok.joglosemar.com diakses pada tanggal 5 Oktober (2016), jam 22.00 WIB.

Husein Umar, (2003), Metode Riset Bisnis, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Istijanto, (2009), Aplikasi Praktis Riset Pemasaran, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Jurnal Ekonomi dan Keuangan, Vol. 1, No. 1, Desember (2012) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Non MuslimMenjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri Di Medan Evi Yupitri dan Raina Linda Sari.

Lind, Douglas A., William G. Marchal, Samuel A. Wathen, Teknik-teknik Statistika dalam Bisnis dan Ekonomi Menggunakan Kelompok Data Global, Jakarta : Salemba Empat.

Mahmud, M Dimyati. (1989). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: BPFE.

Mar’at. (1991). Sikap Manusia Perubahan dan Pengukuranya. Ghalia. Jakarta.

Miftah Toha. (2003). Perilaku Organisasi Konsep Dasar dan Aplikasinya.

Noeng Muhadjir. (1992). Pengukuran kepribadian. Yogyakarta: Rake Sarasih.

Noor, Juliansyah, (2011), Metodologi Penelitian : Skripsi, Tesis, Disertasi, Dan Karya Ilmiah, Jakarta : Kencana.

Rakhmat, Jalaluddin. (2004). Psikologi Komunikasi. PT Remaja Rosdakarya: Bandung.

Ruslan, Rosady, (2013), Metode Penelitian: Publik Relation dan Komunikasi, Jakarta: Rajawali Pers.

Russetyowati, A. (2018). Peningkatan Minat Penggunaan Kartu Kredit Syariah Melalui Pendekatan Kepercayaan, Sikap, dan Pendapatan. Journal of Finance and Islamic Banking, 1(1). doi:http://dx.doi.org/10.22515/jfib.v1i1.728.

S. Uyanto, Ph. D., ( 2006), Pedoman Analisis Data Dengan SPSS, Yogyakarta: Graha Ilmu.

Sanusi, (2013), Metodologi Penelitian Bisnis, Jakarta: Salemba Empat.

Setiawan, Dr.Ir, & Dwi Endah Kusrini, (2010), Ekonometrika, Yogyakarta : CV. Andi Offset.

Siregar, (2013), Metodologi Penelitian Kuantitatif, Jakarta: Kencana.

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono, Prof.Dr, (2012), Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi Mixed Method, Bandung : Alfabeta.

Suliyanto, (2005), Metode Riset Bisnis, Yoagyakarta: Andi Offset.

Sunyoto, (2010), Uji Khi Kuadrat dan Regresi Untuk Penelitian, Yogyakarta: Graha Ilmu.

Supranto, J, (2009), Statistik : Teori dan Aplikasi, Jakarta : Erlangga.

Widyasari, Putri Arum, (2014), Analisis Pengaruh Aspek Pengetahuan, Aspek Ekonomi, Aspek Pelayanan Dan Aspek Demografi Terhadap Keputusan Pns Menabung Di Bank Syariah Di Surakarta, Skripsi.


Article Statistic

Abstract view : 48 times

Dimensions Metrics

Sorry, fulltext not yet ready.

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Journal of Finance and Islamic Banking

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.