Important Notice

This is an archive system. You can read only in this site, for submission and publishing system please visit https://ejournal.uinsaid.ac.id/
 CODE SWITCHING AND CODE MIXING IN THE ARABIC LEARNING OF 'EGYPT SANDWICH PROGRAM 2019' | Aziz | LEKSEMA: Jurnal Bahasa dan Sastra

CODE SWITCHING AND CODE MIXING IN THE ARABIC LEARNING OF 'EGYPT SANDWICH PROGRAM 2019'

Jamaluddin Abdul Aziz(1*),Mohamad Zaka Al Farisi(2),Muhammad Zainal Muttaqien(3)
(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) IAIN Surakarta
(*) Corresponding Author
DOI : 10.22515/ljbs.v6i2.3004

Abstract

This study discusses the types of code switching and code mixing occured in the utterances of Egypt Sandwich Program 2019instructors. It also explores the factors that cause the two language phenomena and their effects toward non-Arabic speakers. In  research design, participatory observational study was applied in which the researchers participated in the Arabic language learning activities in the program. The results showed that both internal and external code switching occurred in the speech of the instructors. Meanwhile, for code mixing, intersentential and intrasentential process were found in this study. The code switching and code mixing found in this study only occured among Arabic fusha, Arabic ‘amiyah, and English. In general, the main factor that drove the speakers to perform code switching and code mixing in the program was the speaker’s habitl. Misunderstandings sometimes happened between the instructors and the students due to the emergence of code switching and code mixing in the event.

Keywords


code switching, code mixing, Arabic learning, Egypt Sandwich Program

References


Agustina, R. 2020.“Analisis Bentuk Alih Kode dan Campur Kode pada Masyarakat Desa Kalimas Tengah Dusun Mawar Kecamatan Sungai Kakap Kabupate nKubu Raya”. Prosiding Seminar Nasional STKIP PGRI Bandar Lampung: 113-126

Amri, Yusni Khairul. 2019. “Alih Kode dan Campur Kode pada Media Sosial”. Prosisding Seminar Nasional PBSI II 2019:149-154

Astuti, Widi. 2017. “Diglosia Masyarakat Tutur pada Penggunaan Bahasa Arab (Kajian Kebahasaan terhadap Bahasa Fusha dan Bahasa ‘Amiyah Dilihat dari Perspektif Sosiolinguistik)”. Al-Manar: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam 6 (2): 143-161

Chairina, Viona. 2019. Kedudukan Bahasa Inggris sebagai Bahasa Pengantar dalam Dunia Pendidikan (Preprint. DOI: 10.31227/osf.io/xdqjg

Fadhilah, Fina Nur, Af’idatul Khadijah, Sri Suriyani, Rika Astari & M Irfan Faturrahman. 2020. “Perubahan Bunyi Bahasa Arab Fusha ke dalam Dialek Mesir pada Lagu Tamally Ma’ak”. ’A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 9 (1): 47-68

Gayatri, Ni Luh Ayu, I Nyoman Sudiana & Made Sri Indriani. 2016. “Alih Kode dan Campur Kode Guru dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII SMP Negeri 4 Kubutambahan”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha 4 (2): 1-11

Handayani, Sri. 2016. “Pentingnya Kemampuan Berbahasa Inggris sebagai dalam Menyongsong Asean Community 2015”. Jurnal Profesi Pendidik 3 (1): 102-106

Hapsari, Estuning Dewi. 2020. “Alih Kode dan Campur Kode dalam Diskusi Mahasiswa Teknik Informatika Universitas PGRI Madiun”. Jurnalistrendi: Jurnal Linguistik, Sastra, dan Pendidikan 5 (1): 47-55

Hastuti, Dwi. 2020. Alih Kode dan Campur Kode dalam Konten Video Youtube Jang Hansol (Preprint). Surakarta: Universitas Sebelas Maret

Suryani, Ria & Ian Sopian. 2019. “Alih Kode dan Campur Kode pada Naskah Drama Kabayan Mencari Cinta Karya Salsabila Piriyanti”. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia) 2 (2): 165-170

Indrayani, Nanik. 2017. “Penggunaan Campur Kode dan Alih Kode dalam Proses Pembelajaran di SMPN Ubung Pulau Buru”. Totobuang: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan 5 (2): 299-314

Indriyani, Yekti. 2019. “Alih Kode dan Campur Kode antara Penjual dan Pembeli di Pasar Prembun Kabupaten Kebumen (Sebuah Kajian Sosiolinguistik)”. Bahtera: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, dan Budaya 6 (12): 690-698

Kalangit, Rani Frisia. 2016. Alih Kode dalam Instagram (Suatu Analisis Sosiolinguistik.)(Jurnal Skripsi). Manado: Universitas Sam Ratulangi

Kurniasih, Dwi. & Sri Aminataz Zuhriyah. 2017. “Alih Kode dan Campur Kode di Pondok Pesantren Mahasiswa Darussalam”. Journal Indonesian Language Education and Literature 3 (1): 53-65. doi: http://dx.doi.org/10.24235/ileal.v3i1.1521

Laiman, Akhiri, Ngudining Rahayu & Catur Wulandari. 2018. “Campur Kode dan Alih Kode dalam Percakapan di Lingkup Perpustakaan Universitas Bengkulu”. Jurnal Ilmiah Korpus 2 (1): 45-55

Liyana, Cut Irna 2017. “Alih Kode dan Campur Kode dalam Komunitas Mahasiswa Perantauan Aceh di Yogyakarta”. Community: Pengawas Dinamika Sosial 3 (2): 142-154

Mahesa, Nia. 2017. “Alih Kode dan Campur Kode Pemakaian Bahasa Indonesia dalam Interaksi Pembelajaran di Kelas (Penelitian Etnografi Komunikasi di SD Negeri 14 Gurun Laweh Padang)”. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra 16 (1): 46-56

Meldani, Amalia. 2018. “Alih Kode dan Campur Kode dalam Novel The Sweet Sins Karya Rangga Wirianto Putra”. Jurnal Sapala 5 (1): 1-11

Mufrodi. 2015. “Fonologi dan Morfologi Bahasa Arab ‘Amiyah Mesir”. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 2 (2): 192-215

Muharramah, M. 2019. Kedudukan Bahasa Indonesia dan Bahasa Inggris dalam Bidang Ilmu Pengetahuan di Era Global (Preprint). Surakarta: Universitas Sebelas Maret

Pancarani, Afridesy Puji, Zaqiatul Mardiah & Ariadna Ayu Miranda. 2016. “Bahasa Amiyah Mesir (Sejarah, Kaidah, dan Perbedaannya dengan Bahasa Arab Klasik”. Jurnal Al Azhar Indonesia Seri Humaniora 3 (3): 203-214

Rohmah, Afifah Nur, R Herdiana & Rina Agustini. 2019. “Alih Kode dan Campur Kode dalam Komunikasi Formal Siswa Kelas XI IPS di SMA Terpadu Ar-Risalah Ciamis”. Jurnal Ilmiah Diksatrasia: Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 3 (1): 18-27

Septiani, Dwi. 2020. “Majas dan Citraan dalam Puisi Mishima Karya Goenawan Mohamad (Kajian Stilistika)”. Jurnal Sasindo Unpam 8 (1): 12-24

Setiyawan, Agung. 2018. “Problematika Keragaman Latar Belakang Pendidikan Mahasiswa dan Kebijakan Program Pembelajaran Bahasa Arab”. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 5 (2): 195-213

Wardani, Khusnul. 2019. Kedudukan Bahasa Indonesia dan Eksistensi Bahasa Inggris dalam Ranah Pendidikan sebagai Upaya Menjawab Tantangan Global (Preprint). Surakarta: Universitas Sebelas Maret

Yusnan, Muhammad, Kamasiah, Risman Iye & Karim, Harziko, Riki Bugis. 2020. “Alih Kode dan Campur Kode pada Novel Badai Matahari Andalusia Karya Hary El-Parsia”. Uniqbu Journal of Social Sciences 1 (1): 1-11


Article Statistic

Abstract view : 12 times
PDF views : 8 times

Dimensions Metrics

Article History

Submited : 20 November 2020
Revised : 28 January 2022
Published : 27 December 2021

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.